9 Cara Mudah Untuk Merangsang Perkembangan Bayi

9 Cara Mudah Untuk Merangsang Perkembangan Bayi

9 Cara Mudah Untuk Merangsang Perkembangan Bayi – Sejak tengok posting mengenai Datuk Sheikh Muszaphar haritu, gigih kak fara cari maklumat mengenai macam mana nak merangsang perkembangan bayi.

Dah jumpa, terus kak fara tak sabar taw nak kongsi dengan ibu semua. Info yang kak fara dapat sangat bermanfaat. Iaitu 9 cara mudah untuk merangsang perkembangan bayi.

Antara cara yang diajarkan sebenarnya kita selalu buat, tetapi ada juga yang kita terlepas pandang.

Jom tengok 9 cara mudah untuk merangsang perkembangan bayi

1. Eye-Contact Dengan Bayi

Sebaik sahaja bayi dilahirkan,apa yang ibu boleh bantu untuk membantu perkembangan pergerakan dan bahasa bayi adalah dengan membuat eye-contact.

Biasakan diri ibu memegang bayi seerat mungkin,bercakap atau menyanyi pada bayi dan perkara-perkara lain yang boleh merangsang deria pendengaran bayi.

Malah sangat penting juga untuk merangsang deria penglihatan bayi.

Sebaik sahaja bayi bangun,tatap muka bayi dengan dekat supaya bayi mudah mesra dengan ibunya dan bagus untuk penglihatan bayi.

2. Dedahkan Pada Deria Ransangan

9 Cara Mudah Untuk Merangsang Perkembangan Bayi

Pada bulan ke 2 dan ke 3 perkembangan bayi,bayi mula mengenali persekitaran sekeliling dia.

Pada peringkat ini,ibu perlu menggalakkan bayi menyentuh persekitaran mereka.

Atau beri mereka sentuh objek-objek yang berbeza seperti objek kasar, lembut dan sebagainya.

Pendedahan sebegini bukan sahaja boleh membantu dia mengenali persekitaran sekeliling, tetapi membantu perkembangan motor dan bahasa nya.

3. Bagi Masa Untuk ‘Tummy Time’

9 Cara Mudah Untuk Merangsang Perkembangan Bayi

Meniarapkan bayi seawal usia dua minggu adalah bagus adalah penting untuk bayi yang sedang membesar bagi membantu badan menjadi kuat untuk bergerak, termasuk kawalan kepala dan tulang belakang.

Boleh mulakan dengan meletakkan bayi di dada atau pusingan atau memegang bayi di dalam lengan.

Ibu kemudian boleh teruskan untuk meletakkan bayi pada selimut di atas lantai.

Tak perlu niarapkan bayi terlalu lama. Bila bayi ibu dah mula menangis,angkat bayi terus.

4. Bercakap Dengan Bayi

Sebaik sahaja bayi dilahirkan, ibu boleh membantu dia mula mengembangkan bahasa.

Dalam tempoh satu hingga dua bulan pertama, meniru bunyi permulaan bayi, bercakap dengan bayi menggunakan ” ibu”– menenangkan, bersuara dengan ekspresi wajah yang berlebihan dan dengar bunyi dan suara yang dibezakan yang menunjukkan keperluan.

Apabila bayi berumur 4 dan 5 bulan, ibu boleh mengusahakan perkembangan kemahiran bahasa dan komunikasi dengan mendengar dan meniru permulaan babbling, seperti “ba-ba,” “ga-ga,” dan “da-da.”.

Gunakan nama anak anda atau kata-kata kiasan lain, seperti “Hi, Sweetie,” untuk memberitahu dia bahawa anda bercakap dengannya secara langsung.

5. Buat Bayi Merasa Selamat

Bermula pada minggu pertama perkembangan bayi, bayi memerlukan jaminan bahawa keperluan mereka akan dipenuhi. Jadi apabila bayi anda menangis, respon segera.

Janganlah sampai berlinangan air mata bayi ibu. Hehe.

Adalah sangat penting bahawa ibu bapa bertindak balas terhadap keperluan yang perlu untuk menggalakkan perkembangan bayi.

Satu jadual aktiviti bayi yang kerap, seperti penyusuan dan tidur siang, memberikan rasa kawalan.

Dalam persekitaran ini, bayi berkembang menjadi anak-anak yang selamat dan bebas.

6. Bantu Perkembangan Bayi Dengan Mainan

Sekitar 6 bulan, apabila bayi mempunyai kemahiran motor yang diperlukan untuk duduk dan menguasai atau mengambil objek, perkenalkan mainan interaktif yang memudahkan perkembangan bayi.

Mainan yang menggulung akan merangsang bayi untuk mengejar mereka dan mendorongnya untuk bergerak.

9 Cara Mudah Untuk Merangsang Perkembangan Bayi

7. Jangan Dedahkan Dengan TV!

Selama 12 bulan pertama mereka, bayi tidak memerlukan TV atau komputer.

Malah, skrin ini boleh menghalang perkembangan bayi.

Bayi mengembangkan bahasa dan kemahiran lain yang terbaik dengan interaksi manusia secara langsung kerana mereka memerlukan maklum balas serta-merta.

Maklum balas yang mereka dapat dari TV adalah tiruan.

Sebagai contoh, semasa menonton program televisyen, seorang kanak-kanak yang memanggil objek dengan nama yang betul atau salah tidak akan menerima pujian atau pembetulan yang sesuai dari watak-watak.

Tetapi apabila terlibat dalam aktiviti bayi seperti membaca buku dengan ibu bapa, bayi akan mendengar ibu bapa berkata, “Ya, betul!” atau “Tidak, itu sebenarnya seekor lembu,”.

8. Guna Bahasa Yang Tidak ‘Keras’

Penyelidikan menunjukkan bahawa bilangan dan kualiti perkataan bayi mendengar membuat perbezaan yang besar dalam seberapa baik mereka mengembangkan bahasa.

Dari segi kualiti kata-kata, kata-kata “perniagaan” adalah kata-kata ibu yang digunakan oleh ibu bapa untuk memberi perintah kepada anak, seperti “Memakai kasut” atau “Berus gigi,” dan kata-kata bukan perniagaan adalah kata-kata perbualan umum, seperti ” anda meletakkan kasut anda di kaki kanan, anda mempunyai dua kasut, dan mereka berwarna biru! ”

9 Cara Mudah Untuk Merangsang Perkembangan Bayi

Kajian telah menunjukkan bahawa kata-kata bukan perniagaan adalah yang terbaik untuk membantu kanak-kanak mengembangkan bahasa.

Ada sambungan langsung antara bilangan perkataan bukan perniagaan yang didengar oleh seorang kanak-kanak dan kejayaannya di tadika.

9. Beri Apa Yang Bayi Mahukan

Kajian menunjukkan bayi menunjukkan interaksi peribadi antara ibu dan bayi sebagai yang paling penting untuk pembangunan bayi.

Apabila bayi berkembang dari bayi yang baru lahir kepada bayi kepada anak kecil, jangan berhenti bercakap dengannya, memegangnya, dan memberi dia masa peribadi dan bersemuka dengannya.

Ini adalah aktiviti bayi yang paling penting.

Kak fara harap ibu boleh praktikkan 9 cara mudah untuk merangsang perkembangan bayi dengan cepat ini.

InsyaAllah bayi membesar dengan sihat dan bijak!


P/S: Hi mommies.. Jom lawati Kedai Fesyen Ibu Mengandung Kak Fara. Banyak KOLEKSI BLOUSE, JUBAH, KURUNG, SELUAR yang sangat cantik dan banyak pilihan warna. Fesyen baju mengandung PALING UP TO DATE dan TERKINI sangat SELESA sesuai untuk bersiar-siar, kerja pejabat, Majlis mahupun di rumah. Sila dapatkan harga DISKAUN dengan melayari Website >> FURBY MOMS << 

Untuk maklumat lanjut boleh layari:

Fanpage Facebook FURBY MOMS
Instagram FURBY MOMS
Website FURBY MOMS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *